søndag 3. april 2011

Nå skjer det

Etter en uke med vår i Budapest, klødde det i fingrene etter å sjekke om våren var i anmarsj i hagen hjemme også.
Det så ganske mistrøstig ut med tåke og ganske mye snø i går kveld, men etter en regnskur i natt og strålende vær i dag, måtte støvlene på for en inspeksjonsrunde.
Og jammen skjer det noe.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bedet ned fra dammen begynner å tine fram og isoporkassen over Gunneraen står på plass. Spent på om den har overlevd. Jeg ser ingen ting til Erantisene ennå, men det kan jo være at snøen ligger over dem fremdeles. Det er ikke så lett å huske nøyaktig hvor de er plantet.
Minst en Hepatica nobililis var. japonica har overlevd. Det er 'Suien' som skal være fylt grønnhvit. Det er litt for tidlig å si om de andre tre lever - jeg kommer nok til å sjekke ganske ofte framover.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Orientjulerosene begynner å vise knopper der de er tint fram fra snøen. De samme gjelder snøklokkene.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og jammen var det ikke noen Iris reticulata i blomst allerede.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det er vår!

14 kommentarer:

  1. Fy søren! det er jo mindre snø hos deg enn vi har her. Trodde Hadeland var et "snøhøl" jeg, men det er visst vi som har det. Her er det foreløpig svært lite å se, men det hjelper da på, sakte men sikkert. Håper varmen og sola gjør et godt innhugg på snøen i løpet av uka nå.

    SvarSlett
  2. Reticulatene dine er kommet mye lengre enn her, og jeg trodde jeg hadde best sone;o? Her er det såvidt de har dyttet noe grønt over bakken...

    SvarSlett
  3. De der står lunt og fint ved foten av en steinmur. Resten av dem har bare grønne spir ennå.

    SvarSlett
  4. De er til å spise opp, reticulataene!

    SvarSlett
  5. Så deilig å se iris nå! :)

    SvarSlett
  6. Å! Så moro! Tenk å se blomster ute nå. Her er det fortsatt en masse snø, men dette gir håp og oppmuntring!

    SvarSlett
  7. Helt enig Sigrid, våren i Budapest var fantastisk. Mye sol og varme, direkte lekkert var det. Akkurat det vi trengte for å holde ut til vår egen vår.
    Tror det blir ny tur til Budapest om ca to til tre mnd. Da tar jeg med kona, for da får jeg sett innsiden av disse gamle byggningene også, og ikke bare innsiden av glasset. Hehehehe...

    SvarSlett
  8. He,he..........mulig at kona er litt mer interessert i annet enn flytende føde, ja :-D
    Uansett hadde vi det hyggelig!

    SvarSlett
  9. Så flotte iriser og så tidlig. Her har jeg bare funnet noen få spirer og jeg aner ikke hva det er. Iriser, eranthiser og snøklokker lar vente på seg. Gratulerer med den første blomstringen :-)

    SvarSlett
  10. Hei Tove :-)
    kulle ha svart på mailene dine, men det ble så hektisk her. Vi snakkes til helga :-)

    SvarSlett
  11. Nå ble jeg glad, så fine vårtegn. Sånne iriser vil jeg også ha.
    Tine :)

    SvarSlett
  12. Åh så fine Iris Reticulataene var! Mine er såvidt begynt å dukke opp, og jeg satte dem ned i fjor så dette blir første året de blomstrer!
    Herlig!

    SvarSlett

Skriv gjerne noen ord her :-)