søndag 24. april 2011

Hjelpes, så fort det går!

Denne våren er utrolig! Etter en grøsskald vinter med masse snø, har det pluselig eksplodert i hagen. Blåveisene er straks avblomstret og tulipanene begynner å blomstre!
P4241122 OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jeg ser stadig nye spirer rundt om kring. Dagens store fryd er at Cypripedium 'Ulla Silkens', som jeg fikk hos Inger Karin i fjor, har overlevd vinteren. Den fylte rødveisen lever også, men blomstrer ikke i år. Det gjør derimot den fylte blå jeg fikk av henne og jeg er dermed ganske sikker på at jeg har tre forskjellige fylte blå, selv om jeg bare har navn på en av dem.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA         OLYMPUS DIGITAL CAMERA         OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Fra Inger Karin Hepatica nobilis 'Czech form' Auksjonskjøp fra Skedsmoloppa
Alle de fire japanske blåveisene har overlevd vinteren. To av dem blomstrer ikke i år. Suien har jeg vist bilde av før, men her er vakre 'Kodama'. Håper på blomst på Kougyoku og Hepatica nobilis var. pubescens Rot til neste år.
P4241129
Anemonella thalictroides 'pink diamant' fra Jürgen Petersimporten og den opprinnelige arten fra Dix-importen blomstrer også.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA         OLYMPUS DIGITAL CAMERA
................og julerosene :-)......................
P4241113 P4241117
P4241118 P4241120
.......og primula..............
P4241130 P4241131
..........og diverse andre, som Omphalodes verna og en jeg ikke husker navnet på i farta.
P4241138  P4241107
Og perleblomstene, både blå og hvite :-)
 P4241111
Livet er herlig :-)

15 kommentarer:

  1. Helledussen så vakre fylte blåveiser! Nydelig! Jeg skjønner at du er stolt av dem. Her er nok ikke kommet like langt som hos deg, men etter varmen vi fikk for et par dager siden, merkes det her også! Vi må bare nyte det!

    SvarSlett
  2. Åh, kor masse nyyydelig blomstring, Sigrid :)
    Og alle dei flotte Blåveisane *nyyydelieg*

    SvarSlett
  3. Så nydelige blomster! Vi ligger nok noen uker etter her nord, men vi kan nå begynne å rydde i bedene i det minste. I går og i dag har vi sittet ute på verandaen. :)

    SvarSlett
  4. Den fylte blå fra meg skal visst være 'Kyrvinberg'. Fikk den av Bina i sin tid. Du har veldig mye fint... :-)

    SvarSlett
  5. Ja de er virkelig flotte de fylte :-)
    Ok. Da har jeg navn på en til, Inger Karin :-) Jeg gleder med til blomster på den fylte røde til neste år. Den er i god vekst nå :-)

    SvarSlett
  6. Åååå.. så vakre de blåveisene var. Her er bare hvitveis..fine de også. Men ingenting kan måle seg med disse vakre blåveisene. De vitner om en herlig vår..

    SvarSlett
  7. Nydelige bilder!!!

    SvarSlett
  8. Så mye fint du har som blomstrer nå, Sigrid. Fylt blåveis har jeg ikke sett før...den ligner veldig på den røde i formen da...

    SvarSlett
  9. De fylte blåveisene er jo bare nydelige. Nå kommer jeg på at jeg må ut å lete etter Anemonellaen som ble plantet i fjor.

    SvarSlett
  10. Men - i alle dager - på hvilken sørlige grad bor du? Blomstrer virkelig alt dette allerede ?? :O Fantastisk!

    SvarSlett
  11. Hadeland er et land laaaangt syd :-)

    SvarSlett
  12. Hei Sigrid
    Så siden din med de fylte blåveisene. Jeg har hatt en rosa, fylt på utlån i mange år men nå skal jeg få den igjen! Har du noen gode råd til meg om hvordan den bør plantes får å trives best mulig? (Jord, himmelretning etc.)
    Veldig glad for all hjelp jeg kan få, for jeg vil så gjerne at den skal trives!
    Beste hilsner fra Anne-Line

    SvarSlett
  13. Anne-Line:
    Blåveis trives i kalkholdig humusrik jord. Dvs at du kan plante den i et vanlig blomsterbed og gi den en neve skjellsand blandet i jorda. Blåveis liker sol om våren og litt mer skygge utover sommeren. I naturen vokser de i løvskog og blomstrer før løvet kommer på trærne. Trærne gir den skygge på sommeren. Hvis du planter blåveisen sånn at den får skygge av en større plante når den er avblomstret er det hel fint.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen, Sigrid,
      Tok imot dine gode råd, men nå har det oppstått et annet problem. Ved siden av vår fylte blåveis, stor en vanlig blåveis som har blomstret helt til nå. Men hos den rosa, er det fullt av frodige, fine blader men ingen tegn til blomster. Kan det tenkes at den trenger et år til å akklimatisere seg etter at den ble flyttet før den setter blomster? Er litt engstelig for at den ikke skal blomstre mer! Den står så fint med skygge fra andre planter når de gror til, og jeg har blandet skjellsand i jorden og har passet på den hele tiden.
      Håper du har noen gode råd å gi meg!
      Vennlig hilsen
      Anne-Line

      Slett
  14. Hei igjen,Sigrid,
    Har du fylte blåveis for salg, eller vet du hvor jeg evt. kan få kjøpt noen? Jeg har som sagt tidligere en gammel, rosa en, men vil så gjerne ha flere i andre fargenyanser.
    Håper å høre fra deg!
    Beste hilsner fra Anne-Line

    SvarSlett

Skriv gjerne noen ord her :-)