søndag 13. mars 2011

Sommergleder i vente

Moseplassens marskonkurranse har tema: "Hva gleder du deg til i hagen i år?"

Jeg har grublet lenge og vel. Det er jo så mye å glede seg til.
Vårblomstring med blåveis, villtulipaner og etter hvert alle de andre tulipanene.
011
Spenningen ved å sjekke om alt har overlevd vinteren og kanskje se en plante i blomst for første gang. F. eks de nye peonene og dagliljene som ble plantet i august i fjor. Eranthis, som jeg har plantet for første gang. Beplantningen rundt hagedammen - blir den som jeg har sett den for meg inne i hodet mitt?
036
Og ikke minst - bli ferdig med bekke- og damprosjektet og kanskje starte på noen nye bedprosjekt som ligger på vent, som f. eks å fjerne et panikkbed?
007
Men det jeg stadig kommer tilbake til er ikke verken nytt eller spennende. Det er det samme år etter år. De er selve sommerdrømmen og høydepunktet i min egen hage: Storkenebb, pioner og Hurdalsrose i full blomst i månedsskiftet juni/juli. Da er det sommer, da nyter jeg i fulle drag. Det er det jeg drømmer om når vinteren er på det mørkeste.
image012

12 kommentarer:

  1. aah! så vakkert det siste bildet er :D

    men du, panikkbedd, er det mulig å fjerne de? Blir de ikke bare til et nytt panikkbedd ganske fort? thihi ;)

    Og takk for innspill på hageblogg-foredraget. Jeg håper også du er der en av dagene, men sist jeg så på den oversikten din så så det jammen ut som om du skulle være der alle dager.. flittig dame du, jeg er imponert over innsatsen din med messa!

    SvarSlett
  2. Dette er et eksempel på hvorfor det er kjekt med hageblogger: både inspirasjonen og gjenkjennelsen, og fellesnevneren Glede. :)

    SvarSlett
  3. De går da absolutt an å fjerne pankkbed - men det er jo ikke noen garanti for at det ikke kommer nye etterpå ;-)

    Takk for hyggelige kommentarer, Anne og Linnemi :-)

    SvarSlett
  4. Hei Sigrid, fFantastisk flott samplanting på det siste bildet, ikke rart at du gleder deg til det! Og dammen tror jeg nok du har kontroll på! Det med panikkbed høres artig ut, er kanskje sånn ideer til nye og uvanlige samplantinger oppstår helt tilfeldig? :-)

    SvarSlett
  5. Fjerne panikkbed? Det er vel ikke mulig å unngå sånne helt =) Så nydelig hage du har, Sigrid. Tenk å kunne vandre rundt der når alle dine Geraniumer blomstrer, og så Hurdalsrosen. Ja, da er det virkelig sommer!
    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  6. Frodig og nydelig samplanting med de beste fargene jeg kan tenke meg. Lykke til!

    SvarSlett
  7. Nydelige bilder du har tatt, og spesielt det siste! Ja, nå er det snart blåveistid igjen, og det er den beste tiden på hele året synes jeg. Det er mye å glede seg til fremover :)

    SvarSlett
  8. Det var en nydelig drøm du hadde når vinteren er på sitt mørkeste!
    Herlig! Og om ikke så lenge blir den virkelig:)

    SvarSlett
  9. Underbara bilder..den sista gjorde sommarlängtan nästan outhärdlig..

    SvarSlett
  10. Flotte bilder, det siste der var fantastisk!

    SvarSlett
  11. Du har mye å glede deg til i din hage (eller skal jeg si 'park')! Veldig fin Hurdalsrose; tror ikke min er så tett... uansett gleder jeg meg også til den kommer. Og nå nærmer det seg :) God vår!
    Tine

    SvarSlett

Skriv gjerne noen ord her :-)