onsdag 28. april 2010

Damvasking og ellers lite hagearbeid

Den kalde våren kombinert med mye jobb og barnebarnbesøk i helga, har gjort at jeg har jobbet lite i hagen i vår.

Det hvite bedet og det blå bedet er ryddet. Noe ugras er nappet i forbifarten og noen få stauder kjøpt på Plantasjen er plantet med hjelp av barnebarna. Jeg fikk også hjelp til å så frø av Papaver rhoeas i det rød/rosa bedet :-) Men den store rufsen er satt på vent til jeg føler det er trygt å fjerne stauderestene. Det fungerer jo som dekke i kalde netter så lenge det er på plass.

Blåveisene har blomstret bra. De begynner å takke for seg nå, men blomstringen har faktisk vart lenge i dette kalde været.

Her er to fylte blå. Den første er kjøpt på auksjon på Loppa på Skedsmo. Den andre stammer fra fjorårets import fra Händel og er kjøpt under navnet H. n 'Ladislav'. Ladislav selv foretrekker at denne planten kalles Hepatica nobilis plena blue – Czech Form

Den første her er Hepatica transsylvanica 'Ellison Spence'/'Connie Greenfield'

Det andre bildet er en liten samling av Hepatica funnet i grøftekantene på Hadeland og som har fått flytte inn i bedet mitt.

varianter

Planterommet har fått veggene ferdig kledd og mangler nå bare gulvbelegg og strøm + dør. Deretter er det innflytting for hippene mine :-) Ser jo ikke så veldig spennende ut på bildene, da, men vegger og tak er kledd med baderomspanel og det er lagt opp til stikkontakter i to høyder for hver 60. cm på begge langveggene og den ene kortveggen. På den kortveggen som vises på bildet, er det forberedt plass til to kjøleskap for kuldebehandling av hippeløker og andre ting som måtte trenge det. (Arbeidshvitvin, f.eks ;-))

010 DSCN2778

 

I går kveld vasket jeg dammen. Det er helt umulig å legge stein i bekk og dam, når duken er dekket av 2 cm leireduppe. Så her måtte pumpe brukes for tømming. Høyttrykksspyleren fikk kjørt seg etterpå. Den hørtes mindre og mindre fornøyd ut utover kvelden, så det spørs om vi ikke må kjøpe en ny snart. I dag har det snødd og regnet :-( Jeg har ikke turt å sjekke om mere leireduppe har funnet veien ned i systemet igjen. På det siste bildet vises det brune vannet som er spylt nedover fra dammen. Hevertpumpe beregnet på parafintønner var et utmerket redskap til å tømme dammen med :-)

040 041

Forøvrig gikk isen på Randsfjorden for en uke siden. I år lå den altså nøyaktig tre måneder.

Bilder av vårblomstring kommer, når den en gang i fremtiden starter skikkelig.

3 kommentarer:

  1. Så flink du har vært! Jeg synes du har fått gjort mye likevel. Jeg har ennå ikke fått tømt dammen, og gruer meg til å begynne på det. Her er det ti tonn med løv oppe i dammen som har forvandlet seg til en brun gugge :(
    Nydelige blåveiser du har der.

    SvarSlett
  2. Og jeg som har gruet meg til å tømme og vaske min lille balje under vannanlegget ;) Litt andre dimensjoner du har å bale med! Bekken og dammen blir en fryd å se i sommer, men det gjenstår vel arbeider før den er hlet ferdig så vidt jeg husker fra i fjor?

    SvarSlett
  3. Duken skal klippes til og stein skal legges. Deretter skal det danderes torvblokker, jord og planter. Joda, jeg har litt å gjøre før den er ferdig, men leireguffa må vekk før jeg kan steinlegge bekken.

    SvarSlett

Skriv gjerne noen ord her :-)