søndag 11. oktober 2009

Ikke alt blir som planlagt.....

I januar skrev jeg et blogginnlegg med store planer for mitt første sommerblomstbed. Planene var basert på de frøene jeg hadde kjøpt inn og den optimistiske forutsetningen om at jeg greide å få frøene til å spire og utvikle seg til flotte, blomstrende planter.

Noe optimistisk i forhold til tidligere erfaringer, spør du meg - men skam den som gir seg.

Hvordan gikk det da? Hmmm - ikke helt etter planene nei.

Ipomoea med rosa blomster og brokete blader - spirte greit, men fikk det alt for kjølig i engangsdrivhuset, så de ble aldri større enn 10 cm før de avgikk ved tørkedøden etter at jeg gikk lei.

Ringblomst 'Triangle Flashback' - de som ikke enten druknet eller tørket i hjel, ble plantet ut. Blomstret greit, men ikke overdådig.

Ptilotus exaltus 'Joey' - spirte greit, men avgikk ved tørkedøden.

Nicotiana 'Lime Green'- sådde hele posen (jada jeg skal aldri gjøre det mer) - spirte fantastisk godt, overlevde all mishandling og ble plantet ut. Har vokst og blomstret hele someren.

Amberboa moschata - vet ikke om de spirte en gang?

Argemone platyceras - spirte greit, men overlevde ikke "stellet" mitt.

Pennisetum 'Purple Majesty' - spirte greit, klarte seg til utplanting, vokste greit til naboplantene ble større enn dem og siden har jeg ikke sett dem.

I og med at det ikke var så veldig mange igjen av de opprinnelige planteslagene, måtte jeg tenke nytt. Etter hagemessa hadde jeg en hel bærepose med georgineknoller som Lone insisterte på at jeg skulle ta med meg. De ble pottet opp og etterhert plantet bakerst i bedet. De var lys gule og fylte og ble gedigne i løpet av sommeren. Pennisetumen hadde ikke en sjanse.

En mørk rød Nicotiana og lys gule Amaranthus ble kjøpt på hagemessa. De ble plantet ut etter hvert og så ut til å stortrives.

Fem mørkbladete sommergeoriner med dyprosa blomster ble kjøpt på Blomsterkroken. De ble delvis overløpt av sine store gule søstre, men fire av dem har dannet små knoller som jeg skal prøve å overvintre.

Et par stauder ble satt innimellom - Geranium 'Sweet Heydi', som vevet meterlange skudd med blålilla blomster igjennom jungelen og Potentilla 'Miss Wilmott', som greide seg overraskende bra, med rosa blomster med mørk midt i forkant.

Alt i alt et meget frodig bed, om ikke akkurat stilig og slett ikke som planlagt.

Og ja, Georginene skal definitivt få en plass til neste år også, men ikke i samplanting med andre planter.

sommerblomst1

5 kommentarer:

  1. Sommerblomster er ikke alltid så liketil som man lett tror. Ellers synes jeg jo bedet ditt ser frodig og fint ut :-)

    SvarSlett
  2. Hm, det der var akkurat som eg skulle ha skrevet det sjøl hi hi.
    Etter x-antall mislykka forsøk (mest fordi det aldri går fort nok og eg går lei, alt tørkar ut), so har eg heldigvis klart å slutte å så somarblomster. Bortsett frå Blomkarse, dei er bankers. I år har dei til og med sådd seg sjøl her hos meg :)
    Bedet såg no uansett frodigt og flott ut :)

    SvarSlett
  3. Klart ein må gå på med friskt mot, på nytt, og på nytt igjen. Beundrer dykk som går i gang med såing i store mengder. Ser at du har fått til Nicotiana , den liker eg så godt. Sådde gamle frø eg i år, kanskje veldig gamle.... Kjøper nye neste år og prøver på nytt. Er nemlig ein av mine favoritter !

    SvarSlett
  4. Tagetes og Nicotiana er faste innslag hos meg...men er sluttet å eksprimentere med x antall"spennende" sommerblomster. De svarer ikke alltid til forventningene.

    SvarSlett
  5. He, he, nå kjenner jeg meg igjen! Har f.eks. ikke hatt overdådig blomstring av ringblomster på sensommeren og høsten etter at jeg begynte å kjøpe mer spennende sorter. Før kjøpte jeg frø av vanlige sorter på samvirkelaget og stakk frøene rett i jorda uten noen dikkedarier. Det ble så flott atte.

    SvarSlett

Skriv gjerne noen ord her :-)