onsdag 11. august 2010

Hemerocallis - dagliljer

Daglijer har vært ei dille i noen år. Jeg har nok ikke tatt like mye av på det som på storkenebb, men det er jo alltids en snikende årlig vekst.....
Tipper det er rundt 50 forskjellige i hagen. De har en lang sesong. Første planter pleier å blomstre tidlig i juni, så er det et par som er litt senere og så kommer hovedblomstringen fra midten av juli og utover høsten.
Hver blomst står bare en dag, derav det norske navnet - men hver blomsterstenger har mange knopper og når platene får noen år på seg, danner de mange blomsterstengler.
Bladverket er elegant gresslignende og dekorativt hele sesongen. Dagliljer er ikke liljer - de er stauder og har røtter - ikke løk.
Her er noen av de som blomstrer nå:

Bubbly
026
027

Crimson Pirate
030
Fant ikke navnelappen.....men etter å ha sett inne på
Marits blogg, ser jeg at det må være Wayside King Royale.
042
Siloam Baby Talk
045
Frans Hals
071
Canary Chaos fra Tambergimporten. Blomstrer for første gang :-)

3 kommentarer:

  1. vakre skatter :)
    Dagliljer ja, de er fine, men det er så få som har en farge jeg virkelig tenner på. Mor har noen små sitrongule som virkelig er lekre, ellers så er dagliljer en av de mange blomstene jeg gleder meg stort over å se hos andre, men ikke absolutt må ha sjøl. truuur jeg *ler*

    SvarSlett
  2. 'Bubble' var meget søt :)

    Lines pakke kom i går, med bonus og alt så ble det masse planter. Jeg har ikke fått telt opp ennå. Jobba. Det skal gjøres etter middag.

    SvarSlett
  3. Har du 5o forskjellige! Heldige deg, dagliljer er jo så flotte. Jeg syntes at jeg begynte å noen jeg også, men jeg har nok bare en brøkdel av hva du har. Den mørke Wayside King Royale er jo bare rålekker :-)

    SvarSlett

Skriv gjerne noen ord her :-)