onsdag 1. juli 2009

Nå blomstrer det for fullt og hagedamprosjektet er i gang.

 

I denne varmen blomstrer det meste i full fart nå.

Hurdalsrose, peoner og Geranium kappes om oppmerksomheten. Alle rosene jeg har i hagen blomstrer også, unntatt tre. Det er ikke mer enn en 10-12 stykker til sammen, men jeg får se om jeg får tatt bilder av de også etter hvert.

Den jeg har tatt bilde av er Hurdalsrosa :-) Den er rundt 4 m høy og har grener som bøyer seg hele veien ned, så den blomstrer faktisk fra topp til tå.

hurdal09

En annen av rosene som blomstrer er Rose de Rescht. Jeg har ikke vært så glad i den tidligere, men i år har den tydeligvis ideelle forhold og er vakker sammen med Geranium x oxonianum av en eller annen sort, blomstene fra en Heuchera og bladverket til Physostegia virginiana variegata.

rosederescht og oxonianumer

 

Storkenebb og Peoner er jo en perfekt match. Her er det som vanlig Jonsons Blue som stjeler showet. I forgrunnen står en Phlomis tuberosa.

blomstring1

I det nederste bedet står diverse Geranium x oxonianum og G. wittrockianum.

Det midterste bedet skal egentlig ikke være der. Det er et panikkbed som skal fjernes igjen for å ikke stykke opp rommet så mye. Det er dessuten nesten umulig å klippe gress rundt eple-og plommetrærne, når dette bedet er der.

blomstring2

Hagedamprosjektet er endelig i gang etter ca 10 års ventetid.

Sånn så det ut høsten 2007:

forbilde

Etter mandagens graving ser det sånn ut, tatt fra en litt annen vinkel:

bekkdam1

Ellers gror det seg til i de nye bedene også.

Her er en bit av det rødgule bedet

rodgul

Vannslangen er linselus på de fleste bildene i denne varmen.

Det blå bedet tar seg opp, men trenger nok litt mere fyll for å bli tett. Jeg skal dele Geranium og plante inn når hovedfloret er over.

blabed juni09

1 kommentar:

  1. hei, her var det mye fint. den vanlige johnsens blue, kan den være så vacker.. kan problemet med panikkbedd jeg og :-) den dammen blir spennendes å følge med på. ser ut å bli stor og flott.

    SvarSlett

Skriv gjerne noen ord her :-)