fredag 7. januar 2011

Hageåret 2010

I og med at jeg beynner å bli dyktig lei av snø og vinter, sitter jeg og koser meg med bilder fra i fjor. Fikk derfor lyst til å lage en oppsummering av året som gikk - ikke minst for å ha noe å sammenligne med når våren nærmer seg i år.
Januar:
Naturlig nok ingen blomstring i hagen, men Papilio blomstret fint i vinduskarmen :
DSCN2586
Hagen så slik ut og trærne var dekket av rim:
DSCN2624 DSCN2648
Gnistrende kaldt og frostrøyk - og isen la seg 22.januar:

I februar tok jeg ikke et eneste bilde - det var kaldt og ingen ting fristet.
I midten av mars begynte det å bli litt mer levelig, selv om snøen lå dyp. Her er blåveisbedet:
DSCN2708
Isen på Randsfjorden gikk opp igjen 22. mars og i begynnelsen av april begynte det endelig å skje noe. Den 2. april ble første tulipanspire observert og jeg så farge i knoppen på Iris reticulata. Dammen og resten av hagen begynte å tine fram og plutselig var vi i gang.
DSCN2768 DSCN2771  DSCN2770
Krokus og snøklokker, tidløs, juleroser og selvfølgelig blåveis - både i grøftekantene og i hagen:

I begynnelsen av mai slutter Primula, Scilla, Bergenia, Daphne, Pulmonaria og Haquetia seg til. Til og med de tidligste villtulipanene stakk hodene fram. Jeg begynte så smått å jobbe med bekken.

Fra midten av måneden våkner bedene til liv:
008 019
Og den 25. mai blomstrer årets første storkenebb - Prelude :-)
016
Juni er forventningenes oppfyllelse. Det tyter fram over alt. Energinivået hos gartneren er også på topp og hagen nytes og stelles med stor iver :-)
022 049
019 016
Juli ble innledet med TV-opptak for NRK. Jeg grugleder meg til å se resultatet på Grønn glede til våren. Bedene var nå i hvertfall frodige da de var der, selv om sommerens verste regnvær kom dagen før.
012 014
Det fortsatte å regne og gartneren gikk litt lei. Innimellom regnskurene i august ble det jo tatt et og annet bilde.
Helenium er ikke å forakte - heller ikke frøstandene til Alliumene fra bildet i juni :-):
031 034
Damprosjektet skred langsomt framover, jeg var på rekvedslang og jeg kunne begynne å plante litt:
081OLYMPUS DIGITAL CAMERA
034   
Det rødrosa bedet viste seg å bli overfylt når plantene grodde seg til:
075  043
I september var det ennå noen storkenebb i blomst:
010 011
Siste innspurt på dammen ble gjort i oktober. Nå gjenstår bekken nedenfor dammen.
013
Høstfargene gjorde sitt inntog da nattefrosten begynte å melde seg, selv om enkelte stayere fortsatte blomstringen.
040 008
Så kom vinteren i november og dermed var det slutt på hageåret. I mellomtiden har jeg fått planterommet i uthuset ferdig. Der står det nå mange flotte Hippeastrum i blomst, men det får være til et annet blogginnlegg.

14 kommentarer:

  1. Åhhh så masse deilige bilder!
    Jeg gleder meg plutselig til Grønn glede til våren!
    Godt nytt år!!

    SvarSlett
  2. Så flott oppsummering av 2010. Tulipanbeddet var virkelig noe å glede seg til! Det er utrolig hvor frodig det er blitt i De Hengende Steinhagene dine. Det er opplagt at jeg må gå på besøk til noen når de sender Hadelandshagen i Grønn Glede. På besøk til noen med TV ;-)

    Jeg tror jeg har en Bekkebok som er din - Rock&Water Gardening. Den er unavnet - stemmer det?

    SvarSlett
  3. Å det er så moro med oppsummeringer på bloggene. Jeg misunner deg virkelig den dammen! Det skal bli moro å få lov å se litt mer av hagen din på Grønn glede til våren:)

    SvarSlett
  4. Så deilig med litt sommelig blomster inspirasjon:) Det er deilig å fly i hagen:)

    SvarSlett
  5. Takk for hyggelige kommentarer. :-)
    Det er mulig at boka er mi Maria. Jeg lånte noen vannbøker av deg og leverete vel tilbake det jeg fant i hylla mi om temaet ;-)

    SvarSlett
  6. Så mange flotte bilder! Det er jammen en god ide med en sånn oppsummering :)

    SvarSlett
  7. Åh, så mye flott her var! Du har jo fått gjort utrolig mye i 2010, noe vi andre bare kan misunne deg =) Nei, ikke misunne, men UNNE deg såklart!
    Gleder meg til hagen din kommer i Grønn Glede, og til å se dammen din ferdig!

    SvarSlett
  8. Kjempefin oppsummering av hageåret 2010, i hagen din. Di dammene og bekken din tror jeg bli råflotte, gleder meg til å se fortsettelsen med dem.

    Blir spennende å se hagen din på tv :)

    Hilsen Frøya-Heidi

    SvarSlett
  9. Flott oppsummering Sigrid :-)
    Takk for titten!

    SvarSlett
  10. Så flotte bilder. Gleder meg til det er noe annet enn hvitt utenfor husets fire vegger. :)

    SvarSlett
  11. Fin kavalkade over en flott hage du har laget, og nå ser hva jeg hva jeg mangler i hagen - blåveis.

    SvarSlett
  12. Morsom kavalkade. Du begynner å bli kjendis, først i Hagetiden og nå på TV. Da får jeg se på grønn glede til våren, siden de har noe å vise fram mener jeg.

    SvarSlett
  13. Så flotte bilder, virkelig en fryd å se.
    Vil gjerne tipse om ett hagesenter som har mye spennende. Växthagen Gardencenter i Charlottenberg. Ligger 400m etter rundkjøringen mot Arvika. Hjemmeside : www.hagekompaniet.no
    Der er det også tid for en hageprat, bøker å bla i og kaffe med litt å bite i til alle som kommer dit.

    SvarSlett

Skriv gjerne noen ord her :-)