onsdag 5. januar 2011

Aconitum - storhjelm

Storhjelm er en ekte oldemorsstaude - brukt over hele landet. De senere årene har den blitt lite plantet på grunn av at den er veldig giftig.
Det er nok et poeng at man ikke planter storhjelm på steder der små barn lett kan få tak i den, men så redde som folk ser ut til å ha blitt, så virker det jo som et under at noen i det hele tatt vokste opp før i tiden ;-)
Uansett: Å lære barn til at ingen planter kan spises uten at en voksen sier at der er greit, er en god regel. Det er også fornuftig å samle spiselige planter på ett sted og advare om at alt annet gir vondt i magen. Barn som er for små til å skjønne dette bør uansett passes på.
For storhjelm er vel verdt å plante i staudebedet. I de senere årene er dessuten flere nye typer blitt tilgjengelig. Som vanlig er hukommelsen min litt mangelfull, så navnene er litt usikre på noen av dem og kan gjenfinnes til våren.
007 032
Aconitum alboviolaceum                    Aconitum cammarum 'Bicolor'
037 038
Aconitum napellus alba                      Aconitum lycoctonum subsp. vulparia (tror jeg)
039            033
Aconitum cammarum 'Pink Sensation'   Aconitum napellus (tror jeg)
048 052
Aconitum 'Red Wine'                         Knoppene ser nesten ut som bær
011
Oldemorsstaude

8 kommentarer:

  1. Ja, det er en flott staude. Jeg er også veldig glad i den, for den gir fin høyde i en stauderabatt.

    SvarSlett
  2. Enig med deg Marit. Og jeg bakser alltid en runde med hver "tue" av Aconitum for å binde dem sammen utover sommeren. Har ikke tenkt spesielt på å holde munnen godt lukket... Aconitum cammarum 'Bicolor'står på ønskelista, den var nydelig!

    SvarSlett
  3. De rødvinsknoppene var flotte! Kanskje jeg skulle forsøke å få fatt i en sånn en.

    Veldig enig i dine betraktninger om barn og planter. Som forsåvidt også gjelder hunder og planter.

    SvarSlett
  4. Red Wine var nydelig, ja! Det er forøvrig en praktfull staude, og jeg var ikke klar over at den var så giftig heller, jeg =)
    Jeg har bare Aconitum septentrionale ivorine ennå, frø som jeg kjøpte med akoen i 2009! Men det blir sikkert flere!

    SvarSlett
  5. Jeg er også glad i hjelm, og har noen forskjellige. Har bl.a. noen meter hekk med napellus og bicolor i sunnmørshagen ut mot beitemarka. De står stivt opprett i vinden uten oppbinding!
    Ei venninne fra Vesterålen kaller dem "studenternæse", jeg synes det er et morsomt navn. I bruk på dine hjemtrakter også?

    SvarSlett
  6. Nei, hjemme ble den kalt duva.:-)

    SvarSlett
  7. Flott staudeslekt! Man har så mange at det er blitt en liten samling :-) En hvit klatrende er favoritten her...

    SvarSlett

Skriv gjerne noen ord her :-)