onsdag 20. januar 2010

Fire hipper i blomst og peonkjøp i januar

 

Jada. Jeg har kjøpt planter - fysisk - i januar.

Jada jeg er litt sprø, men når pionmannen sier at det går bra. De sover i pottene sine og vil fortsette med det til ut i mars, så tror jeg på det.

Disse står nå kaldt i potter og venter på våren:

Coral Charme

Do Tell

Pink Dogwood Whisper

Pink Spritzer

Port Royale

ITOH Prairie Charm

Jap. suff. Hanakisoi

 

Og så blomstrer det hipper her :-)

Elvas fra Elisa:

DSCN2613

Benfica fra i fjor, en av de mørkeste røde som finnes:

Double Roma fra Dix-importen:

Og endelig har jeg fått en ordentlig Picotee - fra Elisa:

Den er så vakker......

9 kommentarer:

  1. Nydelige pioner, Sigrid! En ting jeg lurer på: Hvem er pionmannen? Reiser han rundt og selger pioner, eller er han heller stasjonær? ;o)
    Jeg tror jeg må skaffe meg et par pioner, jeg også! Her er en skarp rosa, fylt, i hagen, som jeg ikke vet hva heter! Nydelige er de i alle fall!
    Heldig du som fremdeles har hipper i blomst!
    Ønsker deg en blomstrende uke, og nå er det snart helg!

    SvarSlett
  2. Synes det høres helt strålende ut å kjøpe peoner i januar :o)

    SvarSlett
  3. Picotee er et vidunder! Må huske på å skaffe meg en neste gang den dukker opp. Tok med meg en fra Norge for noen år siden. Geiter spiste den + 'Green Goddess'! Grrr! Hagen var ikke beskyttet av mur den gangen...
    Ha en fortsatt trivelig uke.

    SvarSlett
  4. Pionmannen kan du nok stole på, slik at dine sleeping beauties når de skal til våren!
    Fine hipper! Picotee ligner min President Johnson, den er også hvit med rød kant. Lekkert!

    SvarSlett
  5. Picotee og Elvas er mine favoritter i buketten. Flotte peoner også - jeg holder nok en knapp på de enklere formene, som Coral Charme - idag iallfall. :D

    SvarSlett
  6. Kven er denne Elisa med hippene? Ikkje ofte eg støter på navnesøstre!
    Eg drømmer om eit peonbed for tida, kombinert med tulipaner om våren og liljer om seinsommaren. Kanskje det blir ei råd i løpet av våren?

    SvarSlett
  7. Krepsemor: Pionmannen heter Eivind Hansen og driver pionhagen på Barkåker utenfor Tønsberg.
    www.pionhagen.no :-) Han reiser rundt og holder foredrag for hagelagene og har med seg planter for salg. Tror han selger på postordre også - sjekk hjemmesiden hans.

    Elisa: Elisa med hippene er ei hollandsk dame, som har bosatt seg like ved Töcksfors i Sverige - rett over grensen fra Ørje. Hun har en handelsträdgård med stort utvalg av løker og - tror jeg - stauder. Det skal utforskes til våren. Hun hadde salgsbod på Töcksfors kjøpesenter en gang jeg var over grensen på harryhandel.
    Jeg skrev om dette i tråden: Hva fant jeg på hagesenteret i dag.... på Hagegal. Greier ikke å linke dit nå, søket på sida krangler.

    Takk for hyggelige kommentarer alle :-)

    SvarSlett
  8. Lekre peoner! Sukk, du frister meg over ende her jeg sitter ;)

    SvarSlett
  9. Nydelige peoner ja! :) Jeg hører rykter om at peonmannen kommer til nordtrøndelag i februar, så jeg få prøve å komme meg av gårde! :D

    SvarSlett

Skriv gjerne noen ord her :-)